Over
Julius Taminiau.
Architect Julius Taminiau werkt vanuit zijn gelijknamige atelier in Amsterdam aan internationale architectonische projecten. Met een hart voor het muzikale, maar ook kunst, filosofie, antropologie, natuur en gastronomie, zoekt hij continu naar verbondenheid.
Julius’ multidisciplinaire interesse in kunstvormen resulteert in een rijke gelaagdheid binnen elk ontwerp. Dit zorgt voor een diepere dimensie die inspireert en altijd interessant blijft.
“We zoeken naar tijdloze universele waarden en schoonheid binnen én buiten de architectuur.”
JULIUS TAMINIAU ARCHITECTS
Julius Taminiau.
“Vanuit het atelier ontwerpen we architectuur met een sterke relatie tot andere kunstvormen, zoals muziek, filosofie, antropologie, natuur en gastronomie. Wat onze ontwerpen kenmerkt is de zoektocht naar een tijdloze universele waarden en schoonheid, zowel binnen als buiten de architectuur. Er wordt gestreefd naar harmonie tussen de mens, zijn leefomgeving en hoe deze wordt waargenomen
Bij de uitwerking van elk project is de duurzaamheid ervan cruciaal. Een aspect dat voor iedereen steeds belangrijker wordt, maar ook iets waar het atelier zich actief voor inzet.
We werken zoveel mogelijk met natuurlijke materialen of zoeken naar innovatieve oplossingen die bestand zijn tegen de tand des tijds. Staal is bijvoorbeeld een heel mooi materiaaltype, maar allesbehalve duurzaam. Onze ontwerpen bestaan om die reden meestal uit hout of natuursteen, tenzij het écht niet anders kan.”
KENMERRKEN
Over de
ontwerpen.
De oorsprong van Julius’ ontwerpen voor ØDE start bij zijn fascinatie door kunstbeweging De Stijl en de link met de Japanse cultuur.
Wat bij Julius altijd leefde is zijn zoektocht naar de essentie van De Stijl en de Japanse kunst en cultuur, beter bekend als het Japonisme. De Stijl is een Nederlandse kunstbeweging, opgericht in 1917 door Theo van Doesburg. Onder meer Piet Mondriaan en Gerrit Rietveld waren lid van deze beweging. De Stijl heeft een sterke verbinding met het Japonisme. toegepast.
In het Japonisme zijn de verbindingen tussen zogezegde knooppunten erg belangrijk, maar ook het spel van ‘het lichte’. Dat laatste houdt in dat als iets er licht uitziet meestal ook eleganter oogt.
Naast een passie voor architectuur, heeft muziek altijd een grote rol gespeeld in zijn leven. Dit is met name terug te zien in zijn ontwerp voor de Rhythm tafel.
Bij beide ontwerpen zijn de eenvoudige en geometrische vormen geïnspireerd op de Japanse cultuur. Kenmerkend hierin zijn de slanke, verfijnde belijning en traditionele benadering van meubelmakerij. Dit laatste is vanzelfsprekend een mooie overeenkomst met de samenwerking tussen Julius en Timmerfabriek Van de Plas.